KTL maatwerk

Zoektocht naar partner
Een bumper is een veiligheidsdeel dat de impact van een aanrijding moet opvangen en de botsingsenergie moet omleiden rond de inzittenden. Zo blijven deze veilig binnen de veiligheidskooi. Een bumper is dan ook een veiligheidsonderdeel met alle bijhorende extra kwaliteitseisen.
Een Tsjechische producent was op zoek naar een betrouwbare partner voor de gevraagde ktl-oppervlaktebehandeling. Deze moest zowel de technische know-how kunnen aantonen, een passende kwaliteitsorganisatie hebben, de Renault approval voor de gewenste behandeling. Tot slot ook voldoende capaciteit om de productie van maar liefst 400 000 bumpers per jaar te kunnen volgen.
Een bijkomende moeilijkheid vormen de complexe supply chain en zeer korte levertermijnen. Tot slot moet dit deel ook aangeboden worden in een spare parts circuit met een afzonderlijke verpakkingsvorm & individuele labelling.
LGTB prove of concept
In een eerste fase moest LGTB kunnen aantonen te voldoen aan het technische lastenboek met zijn vele eisen. De LGTB R&D afdeling werd ingeschakeld om de juiste productieomstandigheden vast te leggen. Enkele testdelen werden gecoat en uitgebreid getest door Renault. Hieruit bleek dat LGTB reeds bij de eerste poging voldeed aan alle facetten van de specificatie: een schitterend resultaat! De producent was des te meer verbaasd omdat zijn andere coaters er pas bij een derde of vierde poging in geslaagd waren. Vrij snel viel de keuze dan ook op LGTB.

Supplychain optimalisatie, EDI
Aansluitend werd gestart met de 360° open view aanpak. Hierbij wordt de volledige supply chain in onderling overleg doorgenomen en op zoek gegaan naar ketenoptimalisaties. Daarbij worden verpakking, transporten, planning, voorraad,……….. in detail besproken. Aangezien dit volumineuze delen zijn is een aangepaste verpakking & bijhorende logistiek erg belangrijk. Daarnaast was er ook extra aandacht voor de bijhorende administratie & traceerbaarheid.
LGTB ontwikkelde een aangepaste EDI om de administratieve afhandeling van de diverse documenten te automatiseren. Daarnaast biedt het E-logistics systeem de producent een real time beeld van de aanwezige delen in LGTB en hun status. Door deze globale aanpak worden mooie besparingen in de keten gerealiseerd: een duidelijke win-win voor alle partners.
Custom verpakkingsvoorstel
De voorgeschreven verpakkingswijze was niet ideaal volgens LGTB. Een aangepast verpakkingsvoorstel werd dan ook voorgesteld met maar liefst 10% minder handling. Opnieuw een potentiële mooie win-win!! Het is nu enkel nog wachten op de formele approval door Renault om dit te laten ingaan. De samenwerking met LGTB is erg positief geëvalueerd door de producent. Recent werd daarom ook een tweede bumperproject toegekend aan LGTB!

LGTB denkt mee
Enkele maanden voor de SOP (Start-of-Production) vroeg Renault ons na te gaan of de laagdikte aanzienlijk kon worden verhoogd. De monsters werden snel geproduceerd en via de R&D-afdeling ingediend. Ook deze werden onmiddellijk goedgekeurd. De specificatie werd aangepast en de standaardwerkwijze werd in het kader van deze nieuwe specificatie ten uitvoer gelegd. Hierdoor kon Renault aanzienlijke besparingen realiseren. Intussen hebben vele duizenden bumpers LGTB verlaten met een uitstekende kwaliteit!